Svenskabarr.se köpvillkor

E-handeln svenskabarr.se drivs av Nordic eCommerce Ventures AB

Företaget har sitt säte i Målsryd. Företagets postadress är Skogsvägen 30, 516 77 Målsryd. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till ehandel@svenskabarr.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

1. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till ehandel@svenskabarr.se.

2. Leverans

Våra normala leveranstider är 5-8 arbetsdagar för lagervaror. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: ehandel@svenskabarr.se

3. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

4. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

4.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss ehandel@svenskabarr.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Vid ett godkänt returärende kommer retursedel skapas och skickas tiill din e-postadress som använts vid ordertillfället. Efter godkänt inkommen retur kommer återbetalning ske inom 7-14 arbetsdagar via det betalsätt du använt,. En kostnad på 79 SEK för order upp till 6kg. 149 SEK upp till 10kg och 249 vid större paket upp till 20kg tillkommer och kommer att dras av från återbetalningen för kostnad för returfrakt. Du står för skick på produkterna vid retur och produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Om du mot förmodan returnerar din leverans på annat sätt utan överenskommet med oss, förbehåller vi oss rätten att debitera för extra kostnader som eventuellt uppstår så som timdebitering för hantering och administration. Vid ånger av genomfört, men ej skickade order, förbehåller vi oss rätten att debitera kostnader som tillkommit vid orderhantering så som externa transaktionskostnader, bokade fraktkostnader, hantering och paketering.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

4.2 Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har tagits bort eller brutits av dig.

  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
    Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

4.3 Avbrutet köp

Köparen har rätt att avbryta sin beställning innan leverans har skett. Vid avbrutet köp förbehåller vi oss rätten att göra avdrag för faktiska kostnader som uppstått i samband med orderhanteringen. Dessa kan inkludera, men är inte begränsade till:

  • Transaktionsavgifter: Avgifter som betalningsleverantören har tagit ut vid ordertillfället.
  • Bokad fraktkostnad: Om frakt har bokats men leverans ännu inte påbörjats.
  • Hanterings- och paketeringskostnader: Om förberedelser för leverans har genomförts.

Eventuella avdrag specificeras tydligt i samband med återbetalningen. Fullständig återbetalning erbjuds om inga faktiska kostnader har uppstått vid avbrutet köp. Återbetalning sker via samma betalsätt som användes vid ordertillfället och inom 7–14 arbetsdagar från det att avbeställningen bekräftats.

5. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

5.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till ehandel@svenskabarr.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Vid reklamationer som gäller fel på en produkt förbehåller vi oss rätten att utföra en felsökning. Kunden ansvarar för att produkten har använts enligt anvisningarna och för att kontrollera att problemet inte beror på handhavandefel innan reklamationen görs.

5.2 Ej godkänd reklamation

Om en produkt returneras för felsökning och det visar sig att den fungerar korrekt och att felet beror på handhavandefel, kommer en felsökningsavgift på 199 SEK att debiteras. Utöver detta tillkommer kostnader för frakt och returfrakt baserat på ordinarie fraktkostnad för ordern, per riktning (totalt ordinarie fraktkostnad x2).

5.3 Godkänd reklamation

Om produkten visar sig vara felaktig enligt konsumentköplagen, kommer vi i förstahand ersätta varan med en ny produkt som skickas fritt vårt lager. Om ej möjligt återbetalas köpesumman inklusive den ursprungliga fraktkostnaden, om denna är tillämplig. Vid återbetalning dras inga felsöknings- eller fraktavgifter av.

Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

6. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

7. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

8. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

9. Personuppgifter

Genom att handla hos svenskabarr.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Svenskabarr.se genom Nordic eCommerce Ventures AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Läs mer information om vår dataskyddspolicy och hur vi jobbar kring säkerhet och GDPR här.

10. Ändringar till köpvillkor och dataskyddspolicy

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

11. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.